Blogist

Blogist
Mõnikord satiiriline varjatud poolhumoristlik üllitis, mõnikord südamelt paotatud emotsionaalne lugu, mõnikord luuletused ja kirjanduslik looming, mõnikord segumasinast läbi käinud pajatus, mida ilmestavad mitmed juhuslikult pillutud lausestruktuurid, mis on seatud tekstiks esitlemaks minu mõtteid, arvamusi ja läbielamisi. Ridade vahel on nii mõndagi peidus. Head lugemist!
Tekstide loata kopeerimine, muutmine, kasutamine keelatud (sh meediaväljaannetes)! Tekstide kasutamiseks pöörduda blogi autori poole (autori e-mail: hundikoer@gmail.com) või tutvuge hinnakirjaga lehel "Autoritasude leping".

neljapäev, 4. mai 2017

Kuidas võtta inimeste pahatahtlikkus vahele?

Mul on nii mitu teemat, millest tahaks kirjutada ja kuigi mul on viimasel ajal meeletult kiire, tuli hetkel inspiratsioon. Ma mõtlesin pikalt, kas kirjutada sellest, mida ma olen viimasel ajal õppinud kriitika kohta või kirjutada sellest pikemast ja huvitavamast teemast, milleks ongi siis, kuidas võtta inimesed vahele. Mõte on selles, kuidas ära tunda inimeste halbu kavatsusi, näiteks kui keegi sinuga manipuleerib, sind ära kasutada soovib ja kõik muu selline, mida teine inimene teeb vaid omakasuks, kuid võib-olla maskeerub headuse alla. Kuna, nagu ikka, leiate mu blogist aeg-ajalt mingeid mu elukogemusi ja õpetusi, siis panen ka selle siia kirja ja väga loodan, et kellelegi on sellest kasu.



Tegelikult ma võtsin päris keerulise teema endale praegu kirjutamiseks, aga ma püüan hakkama saada. Toon mõne situatsiooninäite ehk siia. Oletame, et sul on keegi tuttav, kes on veidi selline omakasupüüdlik. Selliseid inimesi võib kahjuks kohata igal pool ja mõnikord peab mõnega lausa koostööd tegema, nii et tuleb ära kannatada. Toome esimeseks näiteks manipuleeriva kaaslase püsisuhtes. Loodan, et keegi sellisesse suhtesse ei satu, aga kui juhtub, on vähemalt päästerõngas. Kahjuks on inimesi, kes alguses panevad endale kauni maski ette ja pärast oled juba omadega nii suures suhtepuntras, et sellest on raske välja tulla. Olen olnud sellises manipuleerivas suhtes ja suutsin seal enne lahkuda, kui paar hoopi oleks tulnud. Mu suhe oli vaid 9 kuud ja paljud on imestanud, et ma nii ruttu sellest pääsesin, sest tavaliselt on naised psühhodega koos aastaid, saadakse lapsed ja puha, korter mehe oma jne. Nii et ma saan siin ka enda näitele keskenduda.

Kõige olulisem ongi manipuleeriva inimesega suhtlemises paar asja: 1) takista tal järjest targemaid käike tegemast ning; 2) kogu tõendeid. Ja asi on niiviisi, et seda mõlemat saavutad nii, kui mängid lolli. Jep, mängid selle inimese ees end lolliks. Kohe seletan, kuidas see mõjub ning kuidas ma seda kasutanud olen. Ütlen ka ära, et näitlema ei pea kõigi ees, vaid ikkagi enda naha päästmiseks jms muud teemad, mille ma veel allpool ära toon. Ütlen ka seda, et see lolli mängimine siin kontekstis pole mõeldud sellena, et muutud infantiilseks, vaid see on kaval lüke, et ei näita välja, mida sa tegelikult tead.
Esimene punkt on väga oluline selles osas, et kui manipuleeriv inimene arvab, et sa näed tema manipulatsioone läbi, siis mõtleb ta ka ise rohkem oma manipuleerimist läbi, enne kui sind millegi jaoks sunnib. Ta võib mõelda parema plaani, võib panna sind keerulisemasse olukorda, kuna ta ta teab, et sa saaksid muidu aru. Aga kui ta EI SAA ARU, et sina tegelikult saad asjast aru, siis muutub ta laisaks. Ja see ongi siinkohal oluline. Kui ta muutub laisaks ega mõtle oma käike enam nii hoolikalt läbi, à la ta peas käib mõte: "hehe, ta eelmine kord ei saanud aru, et ma temaga manipuleerisin, nüüd võin vabamalt võtta, ta usub nagunii", siis oled sina võitnud. Ja kuna ta muutub laisaks, on lihtsam koguda tõendeid ja teda vahele võtta.

Mida laisemaks manipuleeriv inimene muutub oma käikude väljamõtlemisel, seda rohkem tõendeid sa järjest saad ja seda rohkem näed sa ka ise, et see suhe ongi mürgine. Pealegi, kui ta muutub laisaks, võib ta lebolt hakata sinuga manipuleerima juba isegi teiste inimeste juuresolekul, nii et tõendeid koguvad ka teised. Ega see lolli mängimine polegi mõeldud siin mingi ekstreemsusena, vaid lihtsalt teeskled, et usud tema jama.

See on siis tõendite kogumine :D


Ja siinkohal ongi oluline oskus lolli mängida. Kui sa teeskled, et ei saanud manipulatsioonist aru, on sul hiljem palju lihtsam käike oma kasuks pöörata. Muidugi ei pea sa endale puuga pähe lööma või midagi, lihtsalt väike näitemäng ja asi ants.

Toon näite enda pealt. Ühe tõendi kogusin ma järgnevalt. Mu tolleaegne kaaslane mölises minuga jälle minuga manipuleerimiseks. Kuidagi õnnestus mul niimoodi, et ta mölin minuga jätkus teiste inimeste ees. Ma teadsin küll, et see mölin oli seetõttu, et ma ei olnud ta käske piisavalt kiiresti täitnud, aga selle asemel ma naeratasin ja ütlesin talle, et palun ära ole pahane. Selle asemel, et laskuda filosoofilisse vestlusesse, kuidas tema käsutamine käib üle mõistuse ning on mind alandav, lihtsalt naeratasin. Ütlesin ka, et "mis sul juhtus?" Selle peale oli ta eriti pahane ja mossitas pikalt. Kui kodus olime, siis hiljem juhtusin pealt nägema, kuidas üks sõber, kes oli tema vihapurset pealt näinud, kirjutas talle, "palun ära käitu Heleniga nii halvasti. Ma saan aru küll, et sa vihastud kergesti." Ma nägin seda ja ütlesin: "Näed, isegi su sõber sai aru, et sa käitud minuga halvasti." Manipuleeriva inimese vastus mulle oli hoopis selline: "Ta tegelikult ütles praegu sinu kohta halvasti ju." Küsisin, "kuidas?". Tema: "Ta ütles ju, et saab aru küll, milline mina olen. Ta ütles ju, et teab küll, milline ma olen ja et vihastun vahel. See oli sinu kohta halvasti." Vot! Ja tõend käes! Selle asemel, et laskuda nüüd pikka arutelusse, kuidas tegelikult see tema sõber hoopis mind kaitses (ja tema käitumist arvatavasti taunis), ütlesin ma: "Aa, selge." Miks ma seda tegin?
Esiteks, pikk arutelu ei oleks andnud mingit erilist tulemust, kuna manipuleeriv inimene jääb oma väidetele nagunii kindlaks. Mul võivad olla ükskõik kui vettpidavad tõendid, aga vaidluse tagajärjeks on ikka see, et mina olen paha, loll, süüdi jne.
Teiseks, kui me oleks sellise diskussiooni maha pidanud, oleks see andnud selge signaali manipuleerivale inimesele, et ma suudan aeg-ajalt manipulatsioone läbi näha. Järgmine kord oleks ta manipuleerinud mind kavalamalt. Kuid ma läksin level kõrgemale ja tegin nagu ma usuksin teda pimesi, mis andis manipuleerivale inimesele signaali, et ma olen piisavalt totu, et uskuda sellist valet, siis järgmine kord on ta manipuleerides veel laisem ning mul on veel lihtsam teda läbi näha.
Siin näites oli näha, et ma mängisin lolli kaks korda ning tänu esimesele teesklusele sain teisel korral koguda juba tõendeid.

Kui on mürgine romantiline suhe, siis sellest põgenemiseks ongi kõige parem lihtsalt mängida mäng kaasa, kuni kogud tõendeid inimese paljastamiseks ning suhtest lahkumiseks. See on raske, sest tavaline emotsioonidega inimene üritab ikka kõike päästa ning vahel langeb teeseldud headuse lõksu. Kuid sellegipoolest tuleb end situatsioonist eemaldada ning arvestada, et sinu teesklus on vaid sinu päästmiseks ning hakata tõendeid koguma ning lahkumisplaani pidama. Ma üritasin selles endises halvas suhtes ka lindistada tema manipulatsioone, aga krt ei õnnestunud (kartma hakkasin vist) :D Nii et kui see võimalik, saad ka lindistada ning vajaduse korral lasta seda inimestele, kes saaksid sind aidata (ning ei tea veel selle manipuleeriva inimese tõelist palet). Lindistamisest lihtsam on muidugi see, kui oled selle manipuleeriva inimese nö "laisaks treeninud", siis kutsud mõne enda lähedase juurde ning arvatavasti võib mõni manipulatsioon ka siis aset leida, kui manipuleeritav inimene arvab, et su lähedane hetkel ei näe või kuule. Või siis räägid lähedasega enne teatud teema läbi ning vaatate, kuidas manipulatsioon siis toimub. Tegin ka seda ja see õnnestus mul paremini. Tänu sellele sain paar manipulatsiooni sõprade ees vahele võetud. Mul oli näiteks selline juhus, et mingi minu teema peale ütles manipuleeriv inimene, et ma olevat loll, et nii arvan jnejne. Rääkisin sellest oma õega ning tegime kokkumängu, et mu õde ütleb samasuguse arvamuse, kui oleme kolmekesi. Ütles siis mu õde pm minu sõnad ja manipuleeriv inimene vastas midagi sellist toetavat: "jaa, mhm." Nii et mul oli tõend, et minu arvamus oli lihtsalt maha tehtud selleks, et mind maha teha, ning mind õnneks peeti nii lolliks, et arvati, et ma ei näe seda pugemist teistele inimestele läbi. Nii et saingi mindud suhtest välja. Sellisest suhtest ongi tihtipeale just seepärast raske ära tulla, et see tundub paljudele etalonsuhe, kui manipuleeriv inimene su sõpradele poeb täiega. Siis teised peavad sind napakaks, et sellise hea kaaslase tahad maha jätta. Seepärast tasubki tõendeid koguda.

Lisaks on lolli mängimine ka suht hea muudes eluvaldkondades. Näiteks kellegagi konkureerides ei nähta sind enam ohuna. Inimesed paljastavad kergemini oma mõningaid mõtteid, kuna arvavad, et sa ei saa nagunii aru. Seega on sul eelis. Lisaks võib see kasuks tulla, kui uued tutvused ei tõota tulla head, vaid pigem kehvad ja sa pead mingeid inimesi taluma mõnda aega. Siis on lolli mängimine ka seetõttu hea, et võtab maha mõningase kadeduse sinu pihta. Eks tuleb leida oma nišš, mis aladel näitlemine aitab. Mitte, et seda igapäevaelus nüüd tegema peaks, oo ei! Lihtsalt on mõningad situatsioonid, kus selline strateegia annab kõige parema tulemuse. Ja mõnikord on see hea ka inimeste üllatamiseks, kui sa järsku enam loll ei ole, siis ikka üllatutakse päris palju.

Ilmselgelt ei ole selline elustrateegia kõikide inimestega võimalik. Kui sa ikka intelligentset inimest kohtad, siis ei tule sest lolli mängimisest midagi välja, ta saab kohe aru, et pole sa siuke ühti. Enamasti õnnestubki see teatud inimtüüpidega. Paradoksaalselt kombel on kõige lihtsam lolli mängida lollidele inimestele. Nad arvavad kohe, et sa veel lollim kui nemad.

Ma kasutan intuitsiooni ning tunnen inimeste näost ära, mis inimesega on tegu ning milline oleks parim strateegia suhtlemises. Ilmselgelt ma nii kaalukalt seda ei analüüsi, aga mõnikord on küll mõni tegelane, kellega ma pean hakkama rohkem oma käitumist kontrollima. Aga ütlen veelkord, et enamasti ma seda ei tee. Selline olukord on siiski kasuks kui oled lõksus mingis situatsioonis.

Kuidas siis lolli mängida:

  • naisena (kahjuks) on see väga lihtne. Tegelikult ei ole naiste ja meeste intelligentsil erinevust, kuid tänapäeval on mõningates paikades šovinistlik suhtumine, seega, kui oled naissoost, oled automaatselt loll ka mõne jaoks. Ja uskuge mind, et naisena lolliks peavad sind ainult need inimesed, kes on ise tegelikult lollid. Intelligentne inimene ei oma tugevaid stereotüüpseid mõtteviise. Kuna ma olen terve elu naine olnud, siis mingi aeg hakkasin väsima võitlusest ja alistusin ja olingi loll siis mõnele. Ilmselgelt juhtus siis palju neid üllatavaid olukordi, kus inimesed üllatusid, et issand, sa tead sellest ja tollest nii palju jne. Nojah... nagu näha, võtsid välimuse järgi. Eks see olegi põhjus, miks ma seda strateegiat rakendan, et ehk oli see mul mingil momendil parim kohastumus.
  • Naerata.
  • Ütlegi, et sa ei tea, mis see või too on. Teeskle nagu sa ei oskaks mõningaid asju. See on lihtne teesklus.
  • Räägi vähe, ole pigem vait enne. Ning ütlegi siis midagi sellist, et sa ei saanud aru vms.
  • Lisaks ka kõnestiil saab sind lolliks muuta, aga seda ma isiklikult ei rakenda. Siis võid muutuda nii lolliks lausa, et sind ei sallita. :D
  • Ja muidugi manipuleerimise ajal: lihtsalt nõustu ja teeskle, et usud teise headust.

Okei. Miks ma siis seda teinud olengi, ongi kas seepärast, et mind nagunii peetakse totuks, mõnest olukorrast kasu lõikamiseks või informatsiooni kogumiseks. Või siis ka teatud kamuflaaž. Tundmata su tegelikke kavatsusi, ei osata ohtu ette näha ju. Mõnikord, ütlen ausalt, olen ma lolliks teinud end ka seepärast, et mul on teisest inimesest lihtsalt hale. Kui keegi seletab mulle midagi, mida ma ammuilma tean, siis ma olen veits argpüks, et öelda, et "kle, ma tean ju seda hästi.", lihtsam on olnud teeselda, et "omg, kui äge, sa tead nii palju!" Nojah, nüüd ilmus siit uus nišš, millal seda rakendada - see ongi inimestele komplimentide tegemiseks. Vahel on tõesti nii, et võid liiga ülbe tunduda, kui lajatad, et "see pikk tekst, mida sa mulle rääkisid, ma tean kõike juba ja oskaksin lisada ka...", nii et siis lihtsalt naeratad ja ütled: "sa tead nii hästi!". Haha.

Kindlasti nüüd mõni mu sõber loeb ja mõtleb, et issand, äkki on ta minu peal ka seda teinud. Pigem ka kirjutasin siia just selle jutu oma sõprade jaoks, et rohkem käitumisvalikuid oleks mõnes situatsioonis. Ma ütlen ausalt, et nii palju ma ka ei viitsi (ja südametunnistus ei luba), et seda lõbu pärast teha. Kui loll olen tundunud, siis ju ma olingi päriselt (või siis komplimentide tegemiseks on vahel automaatselt seda käitumist juhtunud küll). Selline jutt, mida ma siin kirjeldasin, tuleb kasuks ikkagi täiesti teistes olukordades ja pigem teiste inimeste manipulatsioonide läbinägemisel ning nende edasisel takistamisel. Viimasel ajal millalgi oli mul üks pikalt kestev olukord, kus ma rakendasin seda suht sageli teatud inimestele olelusvõitluse nimel. Ma ei hakka praegu näiteid tooma, kelle vahelevõtmiseks ma midagi tegin/ütlesin/näitlesin, sest päris halb oleks vist kuulda, et niiviisi oled vahele võetud, et ise ka aru ei saanud. :D Ma oleks küll f*ckk!!!! kui keegi mind niimoodi läbi on näinud.

Mainin veel, et mul teatud käitumismaneerid tulevad automaatselt, samamoodi ka lollimängimine võib tulla teatud olukordades juba eelnevalt õpitud kogemustest automaatselt. Seega ei teadvusta ma alati endale oma käitumist. Seega, võib olla, et kohtan uut inimest ning keskkonda sulandumiseks on ka targem võtta varnast oma rumalamad käitumismallid (haha, mis lause... targem võtta rumalam käitumismall :D). Ehk siis ka see võib toimuda automaatselt mu eelnevate kogemuste alusel. Võin ainult öelda, et kui sa ei ole pahatahtlik inimene, siis arvatvasti meelega ma seda su peal rakendama ei hakka ja olen sinuga ikka nagu ma ise olen! Enamasti ikka teiste inimestega olen ma ka mina ise. Nagu ma ütlesin: tegemist on ellujäämisstrateegiaga











Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar